Zo oud als de weg naar Kralingen (IJ&L 12-6-2019)

Artikel van Fietsersbond Capelle

Een mooie weg, met een landelijk karakter, dat is de ‘s-Gravenweg. Deze belangrijke fietsverbinding tussen Rotterdam en Capelle zou autovrij moeten zijn. Maar ondertussen wordt er veel te hard gereden.

 

fotosgravenweg2

Hoop is er wel: onlangs is de ‘s-Gravenweg gekozen als traject van de snelfietsroute Rotterdam-Gouda

Al in de middeleeuwen was hij er al, getuige het bekende plaatselijke gezegde. Een belangrijke verbindingsweg tussen Rotterdam en Gouda, vanaf Nieuwerkerk via de dijk. Onverhard toen nog, het moet een hele uitdaging geweest zijn om er ’s-winters met slecht weer gebruik van te maken. Er waren nog geen auto’s en fietsers, het voldeed voor zijn doel. Uiteindelijk is hij verhard met klinkertjes en tenslotte geasfalteerd. Ja, die auto’s en fietsers waren er toen wel en er werd gretig gebruik gemaakt van de ’s-Gravenweg, zelfs zodanig dat er in spitstijden behoorlijk lange files stonden, waardoor het voor fietsers wringen werd en zelfs gevaarlijk.

In het verleden zijn door de gemeente een groot aantal pogingen ondernomen om het autogebruik daar tegen te gaan, al met al met weinig resultaat: de inrijverboden uit de tijd dat de weg nog onder de provincie viel werkten niet en werden opgeheven zodra de weg in Capels beheer kwam, diverse typen eilandjes met paaltjes, drempels en plakpaddestoelen verschenen en verdwenen weer.

Uiteindelijk werden 15 jaar geleden weer onderzoeken gedaan en enquêtes gehouden, waarbij diverse varianten werden voorgesteld. De enige afdoende  variant met een fietssluis haalde het niet, een krappe meerderheid van de bewoners voelde er niet voor.

Uiteindelijk werd gekozen voor inrijverboden tijdens de spitsperiode in de ochtend richting Rotterdam, en in de avond richting Capelle. Een ingewikkelde maatregel met onduidelijke borden, die dan ook massaal genegeerd werd en wordt. We wilden wel eens weten hoe ernstig het probleem was en hebben op 3 verschillende werkdagen in maart een telling uitgevoerd. Het bleken tussen de 50 en 100 overtreders per uur te zijn, waaronder een tiental bewoners die wij het niet kwalijk nemen. De gemeente wordt daar niet warm of koud van, het is intussen bekend dat de politie geen controles voor handhaving van de maatregel uitvoert, omdat de weginrichting niet strookt met dat landelijke karakter.

Voor dat laatste gloort toch weer hoop: onlangs is de ’s-Gravenweg gekozen voor het traject van de snelfietsroute Rotterdam-Gouda, waarbij het wegdek een forse verbetering moet krijgen ten gunste van het fietsverkeer. Te hopen is dat die inrijverboden dan wél gehandhaafd kunnen worden.