Knelpunten in de wijk ‘s-Gravenland / Capelle-West

Knelpunten en wensen in de wijk ’s-Gravenland en Capelle-West

 
In de wijk ‘s-Gravenland zijn er fietspaden vanaf Jan van Kanrede en Berliozstraat tot de Gounodstraat aan het begin van de groenstrook achter de Couperinstraat. Vanaf dat punt ontbreekt een goede fietsverbinding die verder aansluit op de Ketensedijk en de fietstunnel onder de Algeraweg en naar de Algerabrug richting Krimpen a/d IJssel.

In de groenstrook is een bestaand voetpad dat al aansluit op het fietspad tot de Gounodstraat. Dus naast het voetpad zou hier een mooie fietsroute kunnen liggen zonder dat voetgangers, fietsers en kinderen van het speelterrein hinder van elkaar zullen ondervinden. De groenstrook ligt achter de Couperinstraat tussen de Gounodstraat en de Faureestraat en biedt daar voldoende ruimte voor. De aanleg van een fietspad in de groenstrook was al opgenomen in het fietsplan, maar is enkele jaren geleden door bezuinigingen vooralsnog uitgesteld. Als dat fietspad er komt zou dit een einde kunnen zijn van de verkeersonveiligheid door de overlast van fietsers op het voetpad aan het einde van de Couperinstraat. Zij fietsen daar over het voetpad naar de genoemde groenstrook dus een fietspad zou daar niet misstaan.

Veel bewoners willen daar helemaal geen fietspad

“Er loopt al een fietsroute van de Sibeliusweg naar de Algerabrug en langs de dijk ook. Wij zien hierdoor het nut van het fietspad in de Couperinstraat niet in. Het fietspad achter mijn achtertuin wordt een groot recht doorlopend stuk, waar iedere scooter en brommer het gas opentrekt en pas gas terug hoeft te nemen bij de Algerabrug”, geeft een bewoner aan. “Er is nu al een wandelpad waarop gefietst wordt maar als dat echt een fietspad wordt kan je als 16-jarige flink gassen op de scooter. Er ligt ook een speelveldje en een speelplaats langs het pad. Het levert niet alleen overlast maar ook gevaarlijke situaties.” aldus de bewoner.

Kanttekening Fietsersbond Capelle aan den IJssel:

Een fietspad moet daar uiteraard wel een functie hebben en als route logisch en van goede kwaliteit zijn. Wij zijn sinds mei 2010 actief met de vraagstelling van de Couperinstraat en zijn er al meerdere keren polshoogte gaan nemen. We zetten ons in voor het belang van de fietser en zijn daarin vrij en onafhankelijk. We vinden de aanleg van dit fietspad belangrijk. Wij zijn tegen het onwettig gebruik van scooters – de ergernis aan het veel te snel rijden en veel teveel lawaai maken is terecht! Een fietspad kan hier een logische veilige schakel vormen voor fietsers in het verlengde van het andere fietspad tussen de groenstrook door.