Zijn fietsers olifanten? (IJ&L 10-3-2021)

Artikel van Fietsersbond Capelle

Fietsers volgen niet altijd de officiële routes. Zij bepalen vaak hun eigen weg, soms tegen de richting in en als het kan snijden ze ergens af door het gras om een rechte hoek te vermijden. Zo ontstaan “olifantenpaadjes”. Die worden gecreëerd als fietsers afsnijden van een bestaande route. Aan zo’n uitgesleten olifantenpaadje kun je zien dat zij liever de kortste route nemen. Officieel zijn deze doorsteekjes illegaal.

foto19 olifant web

Met dit olifantenpaadje bij de Blinkerttunnel kun je een behoorlijk stuk afsnijden.

Deze paadjes ontstaan niet zomaar, er zijn blijkbaar veelal te scherpe hoeken en onnodig lange routes. Achter de tekentafel wordt dit fenomeen vaak over het hoofd gezien. Bij kruisingen en rotondes worden hoekige trottoirbanden aangelegd die fietsers liever vermijden dus zij snijden dan liever af. Het zou gemeentes sieren als zij onderzoeken of olifantenpaadjes eventueel kunnen worden ingepast in hun plannen, bijvoorbeeld door bestrating ervan, dat maakt het voor fietsers aantrekkelijker. Ook in Capelle a/d IJssel komen veel olifantenpaadjes voor. De gemeente haakte een aantal jaren geleden daarop in door enkele olifantenpaadjes om te vormen tot een legitiem fietspad. Bijvoorbeeld tussen de Spoorberm en Hoofdweg, en tussen Klompendans en Vrijheidsdans. Toch blijven ook in Capelle fietsers eigen paadjes maken. Bij de Blinkerttunnel liggen diverse olifantenpaadjes. Daar is goed te zien dat de fietser van een vloeiende beweging houdt, en dan een eigen pad creëert omdat het tijdwinst oplevert. Aan het einde van Riviumpad bij de afrit van de Van Brienenoordbrug wordt veelvuldig de bocht afgesneden. Het werd met nieuwe grond opgevuld maar spoedig daarna ontstond ter plekke weer een nieuw spoor. Op de nieuwe aansluiting Fluiterlaan-Kerklaan konden fietsers vanwege de rare bocht niet meer rechtdoor rijden. In het verlengde van de fietsroute banen de fietsers zich een weg door het nieuwe plantsoen om daar de bocht te omzeilen. Fietsers laten zich niet makkelijk leiden, de gemeente zou meer rekening moeten houden met de vloeiende lijnen en korte routes die fietsers wensen. Aanpassingen achteraf zijn altijd duurder dan direct goed aanleggen.