Onderhoud paden moet beter ! (IJ&L 14-10-2020)

Artikel van Fietsersbond Capelle

Je fietst op een hobbelig fietspad en vlak naast je zie je een gladgestreken biljartlaken van zwart asfalt. Hoe fijn zou het zijn als jouw wegdek ook zo glad was! Helaas zijn de meeste fietspaden niet comfortabel voor fietsen die meestal geen vering hebben. Dus moet je lichaam, vooral je rug, al die klappen opvangen. En dat ontneemt vaak een deel van het plezier dat fietsen geeft. Waarom zijn fietspaden niet even comfortabel als de rijweg voor auto’s, die het eigenlijk niet eens nodig hebben met hun sterke vering?

foto15 onderhoud

De fietspaden langs de Keerkring zijn al jaren een bron van ergernis voor fietsers.

De belangrijkste reden is dat de fundering van fietspaden veel minder dik is dan die voor autowegen. Natuurlijk weegt een fiets minder dan een auto. Desondanks zal de ondergrond van fietspaden door die dunnere fundering snel verzakken. Er hoeft maar een paar keer een onderhouds- of strooiwagen overheen te rijden. Ook kunnen boomwortels makkelijk het wegdek omhoog drukken, vooral als er geen worteldoek is gebruikt. Dus de financiële winst die geboekt wordt door te besparen bij de aanleg van een fietspad wordt teniet gedaan door de continue onderhoudskosten. Daarnaast zijn tegelpaden per definitie slecht. Zoniet bij aanleg, dan worden ze dat spoedig daarna. Wie kent niet de “dansende tegels”, vooral ’s zomers als door droogte het zand wegzakt. Tegelpaden worden aangelegd vanwege het gemak om daaronder kabels en leidingen aan te leggen. Waarom gebeurt dat niet onder de rijweg voor auto’s? Omdat dat hinder geeft. Voor fietsers blijkbaar niet. Helaas heeft de gemeente Capelle geen echt beleid of meerjarenonderhoudsplan voor fietspaden. Deze liften mee met het onderhoud van de naastliggende wegen of riolering. Reparaties vormen een lappendeken van stukjes nieuw asfalt dat snel weer door wortels wordt opgeduwd. Positieve uitzonderingen zijn de paden in Fascinatio, ’s-Graveland én het nieuwe pad langs de Couwenhoekseweg. De Fietsersbond pleit voor een goed beleid speciaal voor fietspaden. Uitgangspunten hierbij: goede fundering, worteldoek en asfalt. En bredere paden, gelet op de snelle groei van het aantal fietsers.