Fietsen in Coronatijdperk (en erna) (IJ&L 27-5-2020)

Artikel van Fietsersbond Capelle

Hoe verplaats ik me in deze nieuwe tijden, “het nieuwe normaal”. De wijze van vervoer is een van die belangrijkste veranderingen. Werd tot voor kort het openbaar vervoer gepromoot als oplossing van de volle autowegen, heden ten dage wordt je aanbevolen slechts indien noodzakelijk het OV te gebruiken, en dan mét mondkapje. De verwachting is dan ook dat veel reizigers het OV de komende maanden en wellicht jaren zullen gaan blijven mijden.

foto12 coronamaatr

Ondanks protest van verstokte automobilisten voorlopig voor vier maanden meer ruimte voor de fiets in Rotterdam

 

Wereldwijd werd al vrij snel na het uitbreken van de coronacrisis juist de fiets omarmd als een uitstekende oplossing voor het vervoersprobleem. Niet alleen vanwege de bekende voordelen dat fietsen met zich meebrengt: beter voor klimaat, geluid, ruimte, veiligheid en gezondheid. Nee, ook omdat veel mensen de auto zouden kiezen als individueel vervoermiddel, uit angst voor besmetting. En met als gevolg nog grotere files en verstopte steden, wat weer leidt tot nog grotere economische schade. In heel veel steden, op alle continenten, wordt het roer radicaal omgegooid. De verkoop van (e-)bikes heeft een enorme vlucht genomen en steden als Berlijn, Milaan, Rome, Parijs, Londen, Madrid, New York, leggen vele kilometers fietspaden aan of verbreden ze. Verkeersregels worden aangepast ten voordele van de fiets. Toegegeven, deze steden hadden een inhaalslag te maken met fietsvoorzieningen die ver achter liepen op die bij ons. Maar ook in ons dichtbevolkt land zullen verdere maatregelen genomen worden om dichtslibbing door autoverkeer te voorkomen en om de groei van het aantal reizigers dat overstapt op de fiets het hoofd te kunnen bieden. Rotterdam is hier al mee begonnen. De stad heeft diverse wegen en pleinen (Kruisplein, Eendrachtsplein) voor auto’s afgesloten ten gunste van voetgangers en fietsers. Verkeerslichten zijn aangepast, b.v. op een kruising alle fietslichten op groen, of eerder groen voor fietsers bij regen, bredere fietspaden. De Fietsersbond heeft samen met Bouwend Nederland een oproep gedaan aan wegbeheerders om juist nu wegwerkzaamheden te verrichten omdat er minder verkeer is. Zo werd gevraagd om nieuwe fietspaden aan te leggen en bestaande te verbreden, om de verwachte grotere stroom van fietsers aan te kunnen. En om achterstallig onderhoud aan te pakken. Denk hierbij aan het weghalen van paaltjes, het repareren van gaten en hobbels. Als Fietsersbond roepen wij dan ook onze gemeente op om mee te gaan met de wereldwijde trend voor een duurzame keuze voor de fiets om verkeersproblemen ná de covid-crisis te voorkomen.