Fietsen heeft de toekomst ! (IJ&L 2-9-2020)
Artikel van Fietsersbond Capelle
De laatste jaren zien we steeds meer variaties op de vertrouwde (elektrische) fiets, en het gebruik ervan stijgt evenredig. Zowel voor de korte als de middellange afstanden. De fietsfamilie kent cargobikes, driewielers, speed pedelecs, ligfietsen, aangepaste fietsen voor mensen met een handicap, fietstaxi’s, overkapte fietsen et cetera. De trends op het gebied van verstedelijking, klimaatverandering, gezond leven en vergrijzing dwingen tot meer inbreng van OV en fiets.

Comfortabele hoofdfietsroutes in asfalt uitgevoerd, dus zonder die losliggende tegels !
Als je er op let zie je ze af en toe rijden, speed-pedelecs en cargo-bikes voor de bezorging van niet al te zware pakketten. Fietsen naar het werk gaat af en toe met behoorlijke snelheden. Daarnaast zijn er de gewone dagelijkse fietsers naar school, winkelcentrum of zwembad. En ten slotte de kwetsbare vaak jongere of oudere fietsers. De Fietsersbond is daarom van mening dat er drie routenetwerken ontwikkeld en gerealiseerd moeten worden, waarmee conflicten binnen de FietsFamilie tot het verleden behoren: een rustig netwerk voor kwetsbare fietsers, het hoofdnet voor de dagelijkse fiets dat hoogwaardig, comfortabel en veilig is, en een nieuw routenetwerk voor zware en snelle fietsen. De laatste vooral voor ontsluiting en verbinding van stedelijke gebieden. Op de langere termijn zal de snelheid in de bebouwde kom, op enkele invals- en rondwegen na, begrensd worden tot maximaal 30 kilometer per uur. De snelheid van voertuigen met een (hulp)motor hebben tegen die tijd een intelligente snelheidsassistent, waardoor te hard rijden niet meer mogelijk is. Binnen middelgrote gemeentes zoals Capelle zal daarom vooral moeten worden ingezet op bredere fietspaden en fietsstroken, en het verder verwijderen van onnodige paaltjes en eilanden. Ook het vervangen van de nog steeds aanwezige tegelpaden door asfalt is nodig, losliggende tegels zijn een terugkerend probleem. Denk daarbij aan de Meeuwensingel die in de nabije toekomst gereconstrueerd gaat worden. De uitgangspunten voor het nieuwe Rivium (prioriteit OV en fiets boven auto) zou wat ons betreft voor heel Capelle moeten gelden.