Electrische fiets of speed pedelec ? (IJ&L 16-10-2019)

Artikel van Fietsersbond Capelle

De benaming kent u misschien niet, maar u hebt er ongetwijfeld al eens een gezien, een speed pedelec. Ze zoeven je voorbij met hoge snelheid, hebben wat dikkere banden, vaak een spiegeltje en aan de achterkant zie je het gele brommerplaatje. Het dragen van een lichte helm is hierbij verplicht. Om zo hard te gaan moet er behoorlijk hard getrapt worden, dit in tegenstelling tot de elektrische fiets. Er zijn er al ongeveer 20.000 van in Nederland.

foto5 efiets

Fietstocht met Fietsersbond in de mobiliteitsweek: meer dan de helft op de electrische fiets.

CAPELLE- De elektrische fiets is intussen zo ingeburgerd dat hij niet eens meer opvalt. Van de jaarlijks ca 1 miljoen verkochte fietsen is 40 % elektrisch. Behalve de verwachte ouderen zijn er ook steeds meer mensen die hem gebruiken voor woon-werk verkeer, waarbij vaak grotere afstanden worden afgelegd. Ook mountainbikes, bakfietsen en zelfs kinderfietsen zijn er in elektrische uitvoeringen.  De keuze om in de file te staan of fluitend naar je werk te fietsen is daarmee heel wat makkelijker, en tegelijkertijd daalt hierdoor het autogebruik. Winst dus voor het milieu, ruimtegebruik en dus ook gezondheid. Onderzoek wijst namelijk uit dat ondanks de kleinere inspanning dezelfde gezondheidswinst wordt behaald door de grotere afstanden en meer gebruik ervan, ook op latere leeftijd nog. Tot voor kort gaf dit geen grote problemen omdat de elektrische fiets ondersteunt tot zo’n 25 km/u, terwijl je op een gewone fiets tussen de 12 en 20 km/u rijdt. Wilde je harder kocht je een brommer, maar nu kun je dus ook kiezen voor de speed pedelec, die wettelijk gelijkgesteld is met de bromfiets. Hiermee haal je met flink meetrappen 40 km/u, maar meestal toch wel 30-35 km/u, zodat er ook grotere afstanden in kortere tijd mee afgelegd kunnen worden. Op zich een goede ontwikkeling, zeker op de brom/fietspaden  buiten de bebouwde kom die vaak wat breder zijn. Maar op de vaak smalle fietspaden en stroken binnen de bebouwde kom zijn de snelheidsverschillen te groot. Dit kan tot meer ongelukken leiden. Denk hierbij aan tweerichtingenfietspaden en onoverzichtelijke kruispunten. Maar de speed pedelec kan niet overal veilig naar de rijbaan. Er moeten dus snel aanpassingen komen: bredere (brom-)fietspaden waarop plek is voor zowel de kwetsbare langzamere fietser als de e-bikes en speed pedelecs, vooral binnen de bebouwde kom.