Een fietswrak of een weesfiets? (IJ&L 17-7-2019)

Artikel van Fietsersbond Capelle

Komt u ze wel eens tegen, steeds dezelfde fietsen op dezelfde plek, al dan niet op een fietsparkeerplek? Die kunnen tenminste nog rijden, dit in tegenstelling tot fietswrakken waar alleen de oud-ijzerhandel nog wat aan heeft. Het straatbeeld raakt onnodig vervuild en je kunt op steeds minder plekken je fiets legaal parkeren.

foto wrak

Een wrak of weesfiets neemt in ieder geval onnodig een parkeerplek in.

Een weesfiets is achtergelaten op een openbare plek door de laatste gebruiker, dat hoeft niet persé de eigenaar te zijn. Wel is die fiets nog in redelijke staat en dus te berijden. Een fietswrak is ook achtergelaten, maar wel in zodanige staat dat van gebruik als fiets geen sprake meer is. Weesfietsen worden niet meer opgehaald en worden uiteindelijk toch ook een fietswrak. Fietswrakken zijn een aanfluiting voor het straatbeeld van ons mooie Capelle, maar beide typen nemen vaak ook nog eens een parkeerplek in die wel beter gebruikt zou kunnen worden. Reden waarom de gemeente in de Algemene Politie Verordening (APV) een bepaling heeft opgenomen om hier tegen op te kunnen treden. Helaas vond men het nodig om dit met een zogenaamd Aanwijsbesluit weer te beperken; alleen bij ingangen van OV en winkelcentra mag worden opgetreden. Er wordt dan een kaartje aan de fiets gehangen en na twee weken volgt definitieve verwijdering. Tot zover de theorie.

Ondanks een aankondiging van de burgemeester in de krant vorig jaar om fietswrakken aan te pakken komt er in de praktijk niet veel van terecht. Veel kennis is er niet voor nodig om in bijvoorbeeld de stalling onder metrostation Slotlaan of bij de Koperwiek de wrakken te herkennen, soms is alleen nog maar een frame over. Sommige fietsen staan er minstens een half jaar. We hebben al meerdere mails gestuurd maar krijgen nul op het rekest. Zelfs kun je hier en daar nog een achtergelaten leenfiets van het vorig jaar failliet gegane bedrijf O-Bike tegenkomen. Ook die wil men niet weghalen.

Misschien is er sprake van overbelasting? Auto’s van Handhaving patrouilleren voortdurend in de openbare ruimte, wellicht kunnen ze eens te voet langs fietsparkeerplekken lopen en wat kaartjes ophangen. Dan nog wat tijd vrijmaken om met een vrachtwagentje een route te rijden en ze op te halen. Capelle zou er zeer van opknappen, en er komt meer plek vrij om je fiets te stallen!