Fietstunnels of stoplichten in Capelle (IJ&L 12-05-2021)

Artikel van Fietsersbond Capelle

Eind jaren zeventig werd door een toenmalige bewonersgroep van de Capelseweg actiegevoerd voor een fietstunnel. Dat was toen al een drukke verkeersweg, en nadat daar enkele ongelukken hadden plaatsgevonden vonden de bewoners dat het zo niet langer kon. Een tunnel moest aan de onhoudbare situatie een eind maken. Men vormde een keten van mensen, auto’s werden tot stilstand gebracht om aandacht te vragen voor de gevaarlijke situatie met spandoeken waarop stond: “Wij willen een tunnel”.

 

foto20 tunnel2

De tunnels onder de Capelseweg zijn een uitkomst voor fietsers tijdens de langdurige spitsperiodes !

In november 1979 startte de gemeente Capelle a/d IJssel met aanpassing van de Capelseweg. Er werden daar drie fietstunnels aangelegd, de oude weg werd een secundaire weg met bestemmingsverkeer en er kwam een nieuwe rijstrook. Sindsdien zijn er in heel Capelle vele tunnels bijgekomen. Fietstunnels zorgen ervoor dat auto- en fietsverkeer (en voetgangers) elkaar niet hoeven te kruisen op drukke punten. Een tunnel heeft hoogteverschillen, maar het geeft je wel de kans om te kunnen fietsen zonder de onderbreking van stoplichten. Een fietsrit van het centrum Capelle naar de Rotte in Oud Verlaat is een lange rechte weg, maar wel met voortdurende onderbreking omdat je maar liefst tien keer moet wachten bij kruisingen met verkeerlichten. Een fietser die goed de weg weet kan via fietstunnels een slimme fietstocht naar de Rotte maken zonder een verkeerslicht tegen te komen. Een nadeel van een fietstunnel is dat men zich er onveilig kan voelen als het er stil is, vooral ’s nachts en bij slechte verlichting. Ziet u kapotte verlichting, meld dat dan bij op de gemeentelijke site. Het oogt al prettig als een tunnel er vrolijk uitziet. Enkele tunnels in Capelle zijn voorzien van muurschilderingen, dat kan op meer plekken! Verder is onderhoud noodzakelijk en dat er geen straatvuil ligt. Een tunnel met een strak geasfalteerd fietspad nodigt ook uit om er graag te fietsen. Het wordt steeds moeilijker om vrij te kunnen doorfietsen. Nieuwe woonwijken en snelwegen zijn vaak het einde van mooie weggetjes en oude fietsverbindingen. De Fietsersbond hamert er al jaren op om fietsverbindingen in stand te houden, en liefst uit te breiden.