Gesproken is onder andere over de toename van het fietsverkeer in Capelle, en belemmerende factoren zoals paaltjes en wrakken.
Half oktober 2022 heeft de afdeling Capelle, vertegenwoordigd door 3 man, een kennismakingsgesprek gevoerd met de nieuwe wethouder Verkeer de heer Rik van Woudenberg. Hij was vergezeld door twee verkeersambtenaren. Zoals wellicht bekend is dit de eerste wethouder sinds lange tijd die niet van Leefbaar of VVD afkomstig is, maar nu dus van D’66. We hebben hem in de eerste plaats onze “Fietsvisie” overhandigd waarin we uitleggen wat we veranderd willen zien in de gemeente, en daarbij ook waarom we dat willen. Direct gaf de wethouder aan graag een fietstochtje door Capelle te houden met ons, langs de diverse knelpunten maar ook naar de goede voorbeelden van uitvoering. Natuurlijk gaan we daar graag op in.
De wethouder vertelde dat hij eerder in Zuidplas en Leiderdorp wethouder is geweest, en dat hij in Nieuwerkerk woonachtig is. Vanuit zijn partij heeft hij de boodschap mee om aan duurzaamheid te werken, maar vooral ook het fietsklimaat te verbeteren. Een verschil met voorgangers, vooral zoals wij aangaven met een wethouder 20 jaar geleden die ons sommeerde om ons niet met zijn ambtenaren te bemoeien, we zouden die teveel van het werk afhouden.
We hebben gesproken over de merkbare toename van fietsverkeer, die naar wij hopen niet alleen door de energiecrisis komt, en dat wij graag zouden zien dat de gemeente een en ander onderneemt om die stijging vast te houden. We gaven aan dat dit kan door onder andere:
-Paaltjes en andere obstakels zoveel mogelijk verwijderen van fietspaden/routes, en zover noodzakelijk flexibel, goed gemarkeerd, uit te voeren. De gemeente heeft aangegeven dat men bezig is een stuk of 12 paaltjes te verwijderen van onze lijst die we in maart jl hebben opgesteld. Helaas hebben we nog steeds te maken met de uitvoering die de belangen van de fietser wat minder serieus neemt, ondanks de toch wel in positieve zin gewijzigde visie bij het bestuur en beleidsambtenaren.
-Stallingsvoorzieningen moeten op verschillende drukke plekken worden uitgebreid, onder andere bij de Koperwiek, waar op sommige dagen voor een aantal fietsen geen nietje meer vrij is. De wethouder heeft bij de komende nieuwe Parkeernota om een fiets-paragraaf gevraagd.
-Wrakken en weesfietsen nemen onnodig plek in bij de stallingen en moeten verwijderd worden. Hier is een goede procedure voor, juridisch onderbouwd, die ook op papier staat. Helaas schort het aan de uitvoering, we noemden twee plekken waar wrakken al heel lang staan, zoals twee wrakken die pal voor het gemeentehuis al een halfjaar een nietje (van de zes) bezet houden. Niet goed volgens de wethouder, maar een oplossing hebben we ook niet gehoord.
-Bromfietsen zoveel mogelijk van de fietspaden af, gevaarlijk door groot snelheidsverschil. De gemeente is daar al mee bezig, maar gaat bijzonder traag door personeelsgebrek.
-Het verbreden van fietspaden volgens de nieuwe richtlijnen, uiteraard gefaseerd, in Capelle voldoet geen enkel fietspad daaraan. Bij reconstructie of nieuwe aanleg kan bekeken worden of dit inderdaad kan worden toegepast.
-Meer doorfietsroutes, de nieuwe naam voor snelfietsroutes die een wat negatieve klank voor sommigen heeft. De wethouder is voorstander van een route langs de Hoofdweg in plaats van over de ‘s-Gravenweg. Dit vanwege zijn verleden als wethouder van Zuidplas waar men niet echt voorstander is, vooral voor het gedeelte in Moordrecht?
Verder is nog gesproken over de proef met electrische deelscooters, waarvan wij zowiezo geen voorstander van zijn: vooral gebruikt door de jeugd die ze her en der achterlaat. En dat terwijl Capelle van zuid-west tot noord-oost nog geen 10 km is, makkelijk befietsbaar dus. En kort over de Algeracorridor en de plannen voor Rivium.
Toename fietsverkeer
Meer behoefte aan goede stallingen, vooral in stadscentrum
De ‘s-Gravenweg als beoogde doorfietsroute
U kunt de “Fietsvisie”van onze afdeling downloaden: